Selamat datang ke blog Intai-intai Dapur...tempat perkongsian resipi.Mencuba pelbagai jenis masakan memberi kepuasan pada diri saya dan saya percaya memasak makanan yang enak dengan ikhlas ,adalah salah satu cara kita meluahkan rasa kasih dan sayang...Melalui blog ini, saya berharap dapat berkongsi sedikit sebanyak ilmu yang ada dan berkongsi resipi yang antaranya diperturunkan, juga yang diperolehi dari pelbagai sumber lain...Semoga ianya diberkati.Selamat mencuba!!

Wednesday, March 27, 2013

POLKA DOTS SOUFFLE CHEESE ROLL




Bawakan sedikit keceriaan kepada swiss roll anda...:)

POLKA DOTS SOUFFLE CHEESE ROLL
Bahan A

60 g. fresh milk
50 g. creamcheese

Bahan B

25 g. minyak sayuran

Bahan C

65 g. tepung gandum

Bahan D

6 biji kuning telur
10 g. gula halus

Bahan E

3 biji putih telur
60 g. gula halus
secubit garam
1/8 sudu teh cream of tartar

Caranya

1) Sediakan swiss roll tray berukuran 12in x 12in. yang telah di alas dgn kertas kalis minyak sepenuhnya dan dilenserkan. Panaskan oven kepada suhu 175C.

2) Masak bahan A secara double boiler hingga keju larut. Angkat dari api dan tambah bahan B dan gaul hingga sebati.

3) Satukan bahan C dalam bekas asing dan kacau sikit.Kemudian campur bahan C, kemudian bahan D dan adun sehingga sebati.Ketepikan sebentar.

4) Pukul bahan E hingga pekat dan campurkan ke dalam adunan tepung tadi. Gaul hingga rata dengan menggunakan spatula.

5) Tuang ke dalam tray swiss roll. Bakar selama 25 minit.

6) Setelah masak, keluarkan dari oven dan segera keluarkan kek dari acuan dan biar sejuk sedikit....baru disapukan dengan apa-apa filling pilihan yang disukai dan gulungkannya dengan kemas.

NOTA: kalau nak buat polka dots, selepas STEP 4 asingkan sedikit adunan dan warnakan dengan warna kegemaran. Kemudian, letakkan dalam piping bag dgn nozzle bulat....dan paipkan dulu corak polka dots ke atas acuan mengikut kreativiti masing-masing....bakar sekejap dalam oven selama lebih kurang seminit...keluarkan dari oven..kemudian , baru teruskan denagan STEP 5 dengan menuangkan adunan ke atas polka dots secara berhati-hati.


No comments:

Post a Comment