Selamat datang ke blog Intai-intai Dapur...tempat perkongsian resipi.Mencuba pelbagai jenis masakan memberi kepuasan pada diri saya dan saya percaya memasak makanan yang enak dengan ikhlas ,adalah salah satu cara kita meluahkan rasa kasih dan sayang...Melalui blog ini, saya berharap dapat berkongsi sedikit sebanyak ilmu yang ada dan berkongsi resipi yang antaranya diperturunkan, juga yang diperolehi dari pelbagai sumber lain...Semoga ianya diberkati.Selamat mencuba!!

Friday, March 29, 2013

KEK JAGUNG KUKUS



Tekstur dan rasa kek kukus jagung ni...lebih kepada apam. Selain daripada buat kek ini di dalam loyang, boleh juga guna acuan kecil seperti acuan kek cawan...Sila lah cuba resipi ini.


KEK JAGUNG KUKUS

Bahan A:
4 biji telur
...
200 g. gula castor

Bahan B:
200 g. jagung krim dlm tin

Bahan C:
250 g. tepung gandum
1 sudu besar double-action baking powder

Bahan D:
80 g. butter --> dicairkan

Caranya:-
1. Pukul bahan A hingga gebu dan ringan. masukkan bahan B dan kacau hingga sebati.
2. Kaup balikkan bahan C yang telah diayak bersama terlebih dulu dan kacau hingga sebati. Masukkan bahan D perlahan-lahan dan kacau hingga betul2 sebati. Tuang ke dalam acuan pilihan masing2.
3. Kukus...masa kukus mengikut saiz acuan yang digunakan. Jika menggunakan acuan kecil2 spt. acuan cupcakes kukus selama lbh krg 30min. Jika menggunakan acuan yang lebih besar...misalnya yang bersaiz 8in. kukus selama 1 setengah jam...atau hingga betul2 masak.

No comments:

Post a Comment