Selamat datang ke blog Intai-intai Dapur...tempat perkongsian resipi.Mencuba pelbagai jenis masakan memberi kepuasan pada diri saya dan saya percaya memasak makanan yang enak dengan ikhlas ,adalah salah satu cara kita meluahkan rasa kasih dan sayang...Melalui blog ini, saya berharap dapat berkongsi sedikit sebanyak ilmu yang ada dan berkongsi resipi yang antaranya diperturunkan, juga yang diperolehi dari pelbagai sumber lain...Semoga ianya diberkati.Selamat mencuba!!

Thursday, March 28, 2013

PAU KAMPUNG



Tekstur pau kampung tidak gebu seperti kebanyakan pau-pau komersial yang banyak kita jumpa di luar sana. Kulit pau juga tidak terlalu tebal...Secara peribadi, saya lebih menyukai pau seperti ini daripada yang komersial tu...kerana, ianya tidak muak dimakan. Selamat mencuba!


PAU KAMPUNG

2 cwn. tepung gandum
3 sudu teh yis segera
1/4 cwn gula halus
50 ml. minyak jagung
1/2 cwn air

* Gaul tepung + yis hingga sebati
* dlm. bekas lain ; larutkan gula dgn sedikit air di atas
* tuang larutan gula ke dalam tepung dan gaul.
* Separuh jalan, masukkan minyak & lebihan air , uli hingga menjadi doh yang kenyal. Jika adunan terlalu lembik, boleh tambah sedikit tepung lagi.
* Rehatkan doh 10-15 min.
* Kemudian bulat-bulatkan adunan dan rehatkan lagi selama 10 min.
* Ambil doh dan masukkan inti pilihan ; kemudian rehatkan lagi 30 min. sebelum dikukus.
* Kukus hingga masak selama lebih kurang 10 min.
* Adunan ini boleh menghasilkan lebih kurang 12-13 biji pau bergantung kepada berapa besar saiz pau yang dibulat kan...:)

No comments:

Post a Comment