Selamat datang ke blog Intai-intai Dapur...tempat perkongsian resipi.Mencuba pelbagai jenis masakan memberi kepuasan pada diri saya dan saya percaya memasak makanan yang enak dengan ikhlas ,adalah salah satu cara kita meluahkan rasa kasih dan sayang...Melalui blog ini, saya berharap dapat berkongsi sedikit sebanyak ilmu yang ada dan berkongsi resipi yang antaranya diperturunkan, juga yang diperolehi dari pelbagai sumber lain...Semoga ianya diberkati.Selamat mencuba!!

Tuesday, April 9, 2013

SARMA / DOLMA






Menperkenalkan sejenis juadah daripada daun anggur yang sangat terkenal di sekitar kawasan Mediterranean, Timur Tengah, dan negara-negara Eropah seperti di Bosnia dan Sweden. Bergantung pada tempatnya...juadah ini dipanggil dengan beberapa nama antaranya sarma, dolma,atau mahshi waraq . Saya mempunyai beberapa batang pokok anggur yang ditanam di halaman tepi rumah...jadi, mudah untuk saya mendapatkan daun anggur ini dan mencuba beberapa resipi daripadanya. Anda juga boleh mencuba resipi sarma ini jika boleh memperolehi daun anggur di tempat anda. Resipi yang saya paparkan di sini adalah jenis vegetarian. Sarma juga boleh dibuat bersama inti daging . Jika berkesempatan, saya akan berkongsi lagi beberapa resipi sarma yang lain di sini nanti...Insyaa allah.


RESIPI SARMA/DOLMA [ versi vegetarian ]

Bahan Inti :-
+- 50 helai daun anggur
1 1/2 cwn. beras basmathi --> dicuci & ditoskan airnya
1/4 cwn. minyak zaitun
1/8 cwn. pes tomato
1/2 cwn daun parsley --> dihiris halus
1/8 cwn. daun pudina -->dihiris halus
1/8 cwn. daun bawang --> dihiris halus
1 labu bawang besar --> dicincang
1 biji tomato --> dipotong dadu
1/4 cwn jus lemon
1/8 cwn. kismis / blackcurrants
1/8 cwn. badam hiris --> dibakar rangup
1/2 sudu teh serbuk lada hitam
1/2 sudu teh serbuk paprika
1/2 sudu teh garam

Bahan Air Rebusan:-
satukan 1 cwn. air + 1/4 cwn. jus lemon + 1 sudu kecil gula
1/4 cwn minyak zaitun
beberapa batang lobak merah

Cara Penyediaannya:-

1) Rendam dan bersihkan daun anggur. Kemudian celurkan sebentar ke dalam air panas untuk melembutkan daun. Tos dan buangkan tangkainya. Ketepikan.

2) Dengan mengguna api sederhana, panaskan minyak 1/4 cwn. minyak zaitun dan tumis bawang besar hingga layu lebih kurang 15min.

3) Kemudian, masukkan beras bersama jus lemon, kacau dan masak seketika selama 10min.

4) Masukkan semua bahan-bahan inti yang selebihnya, kacau dan masak untuk beberapa minit lagi .Pada peringkat ini, nasi tidak perlu masak sepenuhnya kerana ia akan kembang lagi ketika dimasak di dalam daun anggur nanti.Tutup api dan sejukkan.

5) Ambil sehelai daun anggur dan letakkan ke atas sebiji pinggan leper dengan bahagian berkilat daun terlangkup ke bawah. Kemudian letakkan lebih kurang dua sudu teh nasi ( bergantung pada saiz daun anggur itu...) ke atas daun anggur, hampir dengan bahagian tangkainya.

6) Lipat kiri dan kanan daun...dan gulung dari bahagian tangkai itu naik ke atas dengan kemas. Ulangi proses ini dengan daun anggur selebihnya hingga habis.

7) Di dalam sebiji periuk, susun lobak merah( yang telah dipotong memanjang) di bahagian dasarnya. Ini bagi mengelak sarma melekat pada periuk ketika masak nanti.

8) Susun serapat mungkin gulungan daun anggur ke atas lobak merah itu hingga habis.

9) Tuangkan ke atasnya campuran 1 cwn. air + 1/4 cwn. jus lemon + 1 sudu teh gula yang telah disediakan pada awal tadi. Letakkan sebiji piring berat yang tahan panas secara telangkup di atas susunan sarma. Ini untuk mengelakkan sarma daripada terapung ketika proses memasak.

10) Letakkan periuk ke atas api yang sederhana dah masak hingga mendidih. Setelah itu kecilkan api dan tutp periuk. Renih selama 45 min.

11) Kemudian, masukkan 1/4 cwn minyak zaitun ke dalam periuk dan renihkan lagi selama lebih kurang 15-20 min.

12) Setelah sarma masak, jangan dibuka terus penutup periuk. Perlu biarkan sarma sejuk sepenuhnya di dalam periuk sekurang-kurangnya 2 jam atau semalaman. Selepas itu baru lah dubuka penutupnya dan diangkat piring . Kaedah ini dilakukan kerana warna daun anggur akan pudar jika terus dibuka periuk ketika masih panas. Keluarkan sarma bersama lobak merah, dan toskan airnya.

13) Hidangkan sarma dan lobak merah bersama yogurt dan hirisan lemon.


No comments:

Post a Comment