Selamat datang ke blog Intai-intai Dapur...tempat perkongsian resipi.Mencuba pelbagai jenis masakan memberi kepuasan pada diri saya dan saya percaya memasak makanan yang enak dengan ikhlas ,adalah salah satu cara kita meluahkan rasa kasih dan sayang...Melalui blog ini, saya berharap dapat berkongsi sedikit sebanyak ilmu yang ada dan berkongsi resipi yang antaranya diperturunkan, juga yang diperolehi dari pelbagai sumber lain...Semoga ianya diberkati.Selamat mencuba!!

Tuesday, April 23, 2013

LANGKAH DEMI LANGKAH MEMBUAT SARMA/DOLMA


1.Cuci daun-daun anggur dengan bersih dan rendam seketika untuk membuang kotoran.Buangkan tangkainya.



2. Celur seketika daun anggur bagi tujuan melembutkan daun supaya senang proses membalut nanti.




3.Sediakan bahan-bahan untuk membuat inti sarma.



4. Ambil daun anggur dan letakkan ke atas sebiji pinggan leper dengan bahagian daun yang berkilat di  menghadap ke bawah dan bahagian tangkai menghala ke arah anda.


5.Ambil inti dan letakkan di  bahagian tengah daun.


6. Mulakan proses menggulung dengan melipat bahagian kiri dan kanan daun seperti di dalam gambar.


7.Kemudian,gulung dengan kemas dari bahagian tangkai dau menghala ke atas.


8. Balutan sarma yang telah digulung kemas. Ulangi proses menggulung ini dengan daun-daun anggur selebihnya hingga selesai.


9. Susun beberapa hirisan lobak merah memenuhi dasar periuk.

10. Kemudian, susun pula sarma yang telah siap digulung kemas rapat-rapat dan memenuhi bahagian atas lobak merah itu.Tuang air rebusan sekadar paras susunan sarma/doma sahaja.


11.Ambil sebiji piring yang berat dan tahan panas, tekan bahagian atas susunan sarma/dolma dengan piring di terlangkup.Ikut lah langkah seterusnya untuk memasak sarma seperti di dalam resipi.

No comments:

Post a Comment